banner
Remover for Powder Coating

حلال رنگ پودری | انواع حلال ها

Category: Powder
Type: Article
1400/09/10

معرفی حلال های رنگ پودری :

در مراحل پاشش رنگ پودری مانند رنگهای دیگر ممکن است ایراداتی پیش بیاید که نیاز به بازبینی و تصحیح داشته باشند. به علت مقاومت فیزیکی و شیمیایی رنگهای صنعتی به ویژه رنگهای الکترواستاتیکی، مراحل تصحیح و پاکسازی رنگهای پودری ساده نیست.

به طور کلی دو روش برای پاکسازی رنگهای پودری از روی سطح فلز وجود دارد:

1.      شیمیایی

2.      فیزیکی (که شامل دو روش مکانیکی و حرارتی است).

 

روش مکانیکی:

سندبلست کردن (sandblast) و سابیدن سطح در این روش استفاده میشود. این روش علاوه بر بلند کردن رنگ پودری از روی سطح باعث پوسته پوسته شدن و خراشیده شدن سطح نیز میشود، که ممکن است برای سطوح ضخیم و فولادی مشکلی ایجاد نکند ولی برای سطوح فلزی نازک و صاف به سطح آسیب میزند.

روش حرارتی:

استفاده از شعله ی مستقیم و حرارت بالا برای سوزاندن لایه رنگ از روی سطح فلز یک روش ابتدایی است که ممکن است باعث خطرهای زیست محیطی و آسیب به انسان شود. علاوه بر آن خاکستر آتش و کربن باقی مانده از سطح رنگ شده نیاز به شستن و پاکسازی دارد.

روش شیمیایی: 

در این پروسه از حلال ها استفاده میشود  ، به صورتی که قطعه در حلال غوطه ور میشود که روی پیوندهای مولکولی سطوح رنگ شده واکنش نشان میدهد.  این واکنش پیوندها و چسبندگی قطبی را میشکند و پوششهای رنگی را حل میکند. این مواد به دو گروه اصلی اسیدی و بازی تقسیم می شوند که معمولاً به عنوان محلول در آب استفاده می شوند.

پاک کننده های قلیایی:

این گروه از پاک کننده ها برای پاک کردن رنگهای مایع در کوره ها و دستگاه های تهویه هوا استفاده میشود. در رنگهای پودری هم استفاده میشود به شرطی که جنس سطح رنگ شده از فلز باشد. نباید روی سطوح غیرآهنی (تخلخل ناپذیر) استفاده شود. روش استفاده به این صورت است که در دمای 100 تا 120 درجه در حلال فرومیرود. مهمترین دلیل استفاده از پاک کننده های قلیایی ارزان بودن آنهاست. 

پاک کننده های قلیایی دارای موارد خورنده ی بسیار قوی هستند بنابراین هنگام استفاده از آنها باید اقدامات ایمنی را به دقت رعایت کرد. 

 

پاک کننده های اسیدی:

این نوع پاک کننده ها را میتوان برای انواع مختلف رنگهای مایع و پودری استفاده کرد. بسته به میزان ضخامت لایه رنگ غلضت پاک کننده بین 35 تا 50 درصد میباشد. بسته به نوع رنگ باید در دمای 25 تا 30 درجه سانتیگراد بین 5 تا حداکثر 60 دقیقه در محلول غوطه ور باشد.

ویژگی انحلال پذیری آب در دمای محیط باعث افزایش دمای تبخیر آن میشود و میتوان برای مدت طولانی از این محلول استفاده کرد. لازم است در هنگام استفاده از این محلول آن را به آرامی با همزن پلاستیکی هم بزنید.

به علت خاصیت اسیدی این محصول لازم است به اقدامات ایمنی لازم را انجام دهید.

پاک کننده های ژلی:

این نوع پاک کننده ها برای پاک کردن انواع رنگهای پودری و مایع استفاده میشود و روش استفاده از آنها به این صورت است که ژل را با برسی بر روی سطح میکشیم.

استفاده از این نوع پاک کننده ها با ایمنی بالاتری همراه است. 


برچسب ها:

حلال ها