banner
why powder coatings

چرا رنگ پودری ؟ | انتخاب رنگ پودری یا مایع ؟

Category: Powder
Type: Article
1400/10/30


چرا رنگ پودری:

از زمان معرفی رنگ پودری در دهه ی 1960 در آمریکای شمالی، این رنگها در کشورهای مختلف بسیار محبوب شده اند. این رنگها حدود 15 درصد از بازار رنگهای صنعتی را دربرمیگیرند و در طیف گسترده ای از محصولات به کارمیروند. امروزه شرکت های مختلف نگاه ویژه ای به رنگهای پودری دارند که علت آن کیفیت بالا، دوام بیشتر، بازدهی بیشتر و سازگاری با محیط  زیست میباشد. پوشش های پودری دکوراتیو در طیف نامحدودی از رنگها و بافت ها موجود هستند که ارتقای سطح تکنولوژی باعث پیشرفت ویژگی های کاربردی آنها شده است.

 

نحوه ی کارکرد پوشش های پودری:

رنگ پودری بر اساس سیستم رزین پلیمری که با رنگ دانه ها و سایر مواد افزودنی و اصلاح کننده ی ترکیب شده اند ساخته شده است. این مواد با هم مخلوط و ذوب میشوند سپس خنک میشوند و به صورت یک پودر یکنواخت در می آیند. طی فرآیندی رنگ های پودری الکترواستاتیک بر روی یک بستر فلزی پاشیده میشوند، به صورتی که از یک تفنگ پاشش استفاده میشود که بار الکترواستاتیکی را روی ذرات پودر اعمال میکند و سپس جذب قطعه میشود. پس از اعمال پوشش های پودری قطعات وارد یک کوره ی پخت میشوند که با افزایش گرما پوشش واکنش شیمیایی نشان میدهد و زنجیره ی مولکولی طولانی میشود که باعث اتصال قوی میان ذرات میشود. این زنجیره های مولکولی در برابر شکستن بسیار مقاوم هستند و این نوع از پاشش رایج ترین روش کاربرد رنگ های پودری است. پوشش های پودری را میتوان بر روی سطوح غیر فلزی مانند پلاستیک و MDF نیز اعمال کرد.

گاهی پوشش های پودری با استفاده از یک بستر سیال اعمال میشوند. قطعات از پیش گرم میشوند و در یک مخزن پودر سیال غوطه ور میشوند در نتیجه پودر ذوب میشود و روی قطعه روان میشود.

پوشش عالی:

مصرف کنندگان امروزی انتظار بیشتری دارند آنها محصولاتی می خواهند که بادوام، جذاب و ماندگار باشند. آنها از میزان محافظت کنندگی رنگهای پودری اطلاع دارند و این پوششی است که از تولید کنندگان می خواهند. پوشش های پودری طیف وسیعی از صنایع تزئینی و خاص را در بر میگیرند. در مقایسه با سایر پوشش ها، سطوح با پوشش پودری مقاومت بیشتری در برابر خرد شدن، خراشیدگی، محو شدن و خوردگی دارند. گزینه های انتخاب رنگ نامحدود است. و پوشش با براقیت های متفاوت و سطوح متالیک و شفاف به راحتی در دسترس است. بافت رنگ نیز می تواند شامل گزینه های مختلفی مانند سطوح صاف، پوشش های چروک یا مات باشد که برای پنهان کردن عیوب سطح طراحی شده اند.

دوام رنگ پودری

پوشش پودری یک پوشش با کیفیت بالا است که روی هزاران محصولی که هر روز با آنها در تماس هستید یافت می شود. رنگ پودری از سخت ترین ماشین آلات و همچنین لوازم خانگی که روزانه استفاده میکنید محافظت می کند. رنگهای پودری با وجود دوام بالایی که نسبت به رنگهای مایع دارند سطح زیباتری نیز ارائه میدهند. محصولات با پوشش پودری در برابر کاهش کیفیت پوشش در نتیجه ضربه، رطوبت، مواد شیمیایی، اشعه ماوراء بنفش و سایر شرایط آب و هوایی شدید مقاومت بیشتری دارند. این امر به نوبه خود خطر خراشیدگی، خراشیدگی، ساییدگی، خوردگی، محو شدن و سایر مشکلات سایش را کاهش می دهد.

 

سازگاری با محیط زیست

پوشش های پودری سازگاری بالایی با محیط زیست دارند. در حالی که پوشش‌های مایع حاوی حلال‌هایی هستند که دارای آلاینده‌هایی هستند که به عنوان ترکیبات آلی فرار شناخته میشوند (VOCs  پوشش‌های پودری فاقد حلال هستند ) و بنابراین مقادیر ناچیزی VOCs  را در جو آزاد می‌کنند. نگهداری و دفع زباله های پرهزینه لازم نیست.  علاوه بر این، پودر باقی مانده از پاشش در فضای کابین و پودر استفاده نشده بازیافت و دوباره مورد استفاده قرار می گیرد، که عملاً ضایعاتی را که معمولاً در رنگهای مایع یافت می شود حذف می کند.

بازدهی بالا

با استفاده پوشش پودری، همه ی مشکلاتی که پس از استفاده از رنگهای مایع با آن مواجه میشوید از بین میروند  مانند شره کردن  یا چکه کردن رنگ. زمان دادن برای خشک شدن نیاز نیست، بنابراین خطوط تولید پوشش پودری کارآمدتر از خطوط رنگ استاندارد حرکت می کنند. همچنین می‌توان قطعات رادر یک پروسه ی خودکار پوشش داد. با استفاده از تجهیزات کاربردی مناسب، مواد و روش های بازیابی، راندمان استفاده از پودر 95٪ تا 98٪ به راحتی قابل دستیابی است.

مقرون به صرفه بودن

علاوه بر کارایی بالا، استفاده از این پوشش ها باعث صرفه جویی در هزینه میشود که دلیل آن پروسه ی ساده ای است که پوشش پودری ارائه می دهد. قطعات را می‌توان روی نوار نقاله به هم نزدیک‌تر کرد و سریع‌تر از خط تولید عبور کرد و هزینه‌های هر واحد را کاهش داد. این راندمان تولید از نظر اقتصادی هم برای تولید کننده ی قطعه و هم برای مشتری مفید است.

ذخیره انرژی

انرژی مورد نیاز برای کوره های پوشش پودری کمتر است و بنابراین به کاهش مصرف انرژی کمک می کند. در حالی که کوره هایی که پوشش‌های مبتنی بر حلال را پخت میکند باید حجم عظیمی از هوا را گرم کرده و از هوا خالی کند تا از قطعه در برابر بخارهای موجود  محافظت کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب ها:

مزیت رنگ پودری ویژگی های رنگ پودری