banner
powder coating curing process

پخت رنگ پودری | مراحل پخت رنگ پودری

Category: Powder
Type: Article
1400/12/08

با توجه به این موضوع که در مبحث رنگ پودری  ترمو ست ( Thermo set ) که با گرما سخت شده و شکل می گیرند اصطلاح  پخت رنگ از اهمیت حیاتی در موضوع مقاومت های شیمیایی و مکانیکی و تناسب ظاهری پوشش نهایی برخوردار است و آگاهی کاربر رنگ های پودری الکترواستاتیک در این مورد اهمیتی  مضاعف دارد .

مطلب زیر بطور فنی  و اجمالی در این مورد به سوالاتی پاسخ داده است که هر بخش واجد روش های نظارت و آزمایش در اطمینان حاصل کردن از پخت پوشش نهایی است .

 

چگونه متوجه شویم که پوشش پودری تا حدی پخته شده است؟

استفاده از یک روش یکسان برای تمام مصارف میتواند منجر به  مشکلاتی مانند پوسته پوسته شدن رنگ و ناهماهنگی ظاهری شود. زمانی که با یک محصول رنگ پودری جدید روبرو میشوید همیشه اول یک نمونه اسپری کنید، بهتر است زمانی که روی نمونه کار میکنید متوجه مشکلات آن شوید نه زمانی که روی قطعه ی اصلی پاشش میکنید.

زمان پخت نسبی ممکن است باعث ایجاد سردرگمی شود، چگونه میتوان فهمید که پخت نسبی حاصل شده است؟ اینترنت پر از نظرات و ایده های متفاوت است که ممکن است درست باشند ولی در عین حال توصیه های بدی نیز وجود دارد که ممکن است شما را به درسر بیندازد.

بنابراین ما چند مورد را برای شما توضیح میدهیم:

پخت نسبی به زمان ژل شدگی پوشش تا قبل از پخت کامل گفته میشود، سوال اینجاست که آیا پخت 50 درصدی یا 70 درصدی پخت نسبی است؟ بله هست ولی پوششی که تازه جریان پیدا کرده نیز همینطور است. پوشش های مختلف با شیمی های متفاوت به این معناست که هیچ روش واحدی برای تمام پوشش ها وجود ندارد.

پخت نسبی چه زمانی اهمیت دارد؟

پخت نسبی زمانی مهم است که یک لایه دوم مانند پوشش کامل روی پوشش پایه اعمال شود. یک پودر نیمه پخته شده به دو لایه تماسی اجازه می دهد تا هم از نظر مکانیکی و هم از نظر شیمیایی به یکدیگر بچسبند و در نتیجه اطمینان حاصل میشود که بادوام ترین پوشش ممکن حاصل شده است.

قانون کلی برای رنگهای پودری پوشش فام و رنگهای متالیک با ذرات سبک به این صورت است که میتوان چند دقیقه پس از جریان کامل پوشش قطعات را از کوره بیرون آورد. به خاطر داشته باشید که برای پخت نسبی نیازی به نظارت بر دمای قطعه فلزیPMT) ) ندارید، فقط باید وضعیت پودر را در حین جریان کنترل کنید. در واقع برای چسبیدن مناسب پوشش لازم نیست لایه دوم یا تاپ کوت را داغ کنید؛ همین که پوشش پایه دوباره گرم شود حالت ژلی پیدا میکند و به لایه ی بالایی میچسبد. اگر برنامه ی درستی برای پخت لایه ی رویی اعمال شود، دو لایه خوب به هم میچسبند.

قانون کلی برای پوشش های متالیک پوشش فام: پخت نسبی برای پوشش هایی که دارای ذرات متالیک سنگین تر هستند کمی پیچیده تر است وبرای آن ها باید از روش مختلفی استفاده کرد. زمانی که ذرات رنگ پودری متالیک به حالت ژل شدگی برسند به سمت پوشش بالایی حرکت میکنند بنابراین مهم است که پس از جریان یافتن پودر چند دقیقه زمان اضافی در نظر گرفته شود تا ذرات متالیک تثبیت شوند. این که چقدر زمان اضافی نیاز دارند بستگی به ضخامت قطعه و سرعت گرم شدن کوره ی شما بستگی دارد، کوره های با دمای پایین تر و قطعات ضخیم تر به زمان بیشتری نیاز دارند. زمانی که لایه ی تاپ کوت خیلی داغ شود ذرات متالیک ممکن است حرکت کنند و به طور نامتناسبی جا به جا شوند به این دلیل ما این روش را پیشنهاد نمیکنیم.

در مطلب فوق بطور کلی ازپخت پوشش های پودری و گرما سخت و زمان روان شوندگی آنان صحبت شده است که در مورد محصولات پوشش فام این اعداد در دماهایی با کمیت های مشخص تعیین و ثبیت گردیده است . اما این مقادیرلزوما به معنای عام بودن این کمیت های عددی نیست . در صورت نیاز مشتریان با تماس و یا مکاتبه با واحد فنی شرکت راهنمایی ومشاوره لازم ارایه میگردد .

 


برچسب ها:

پخت متالیک