banner
Hiding, Yield & Efficiency

محاسبه هزینه رنگ پودری | میزان رنگ مورد نیاز برای پاشش - پوشش فام

Category: Powder
Type: Article
1400/11/19

بطور کلی بازدهی انتقال در رنگ های پودری الکترواستاتیک بدلیل امکان بازیافت مجدد آن بسیار بالا می باشد.میزان پوشش دهی با رنگهای پودری به دو عامل بستگی دارد:

وزن مخصوص و اندازه ذرات پودر.

 

مقدار پوشش دهی رنگهای تولیدی پوشش فام بشرح ذیل میباشند :

-  رنگهای صاف با ضخامت 50  الی 70 میکرون، هر یک کیلو گرم پودر بر روی سطوح صاف 10 الی  12 متر مربع

رنگهای سمباده ای با ضخامت 50  الی70 میکرون، هر یک کیلوگرم پودر بر روی سطوح صاف 8 الی  10 متر مربع 

رنگهای چرمی با ضخامت 80  الی 100 میکرون ، هریک کیلو گرم پودر بر روی سطوح صاف6 الی  8 متر مربع 

- رنگهای چکشی با ضخامت 90  الی 120 میکرون ، هر یک کیلو گرم پودر  بر روی سطوح صاف 6 الی  8 متر مربع .

توجه : اندازه های فوق با احتساب مصرف بازیافت و برسطوح صاف در محاسبات آزمایشگاهی اخذ شده است و در سطوح دارای زوایا و پیچیدگی طبعا" تغییر میکند. ضمن اینکه با مراجعه به صفحه ی محاسبه ی پوشش دهی سطح قطعه میتوانید با دقت بیشتری میزان پودر مورد نیاز خود را محاسبه نمائید.

 

راندمان اعمال رنگ بر روی قطعه

هنگام پاشش پودر توسط پیستوله الکترو استاتیک مقداری از آن بر روی سطح قطعه چسبیده و مقداری به زمین میریزد. نسبت درصد مقدار چسبیده و مقدار هدر رفته راندمان پاشش میباشد.

-          فشار و سرعت جریان هوا در پیستوله

سرعت هوای بیش از حد موجب کاهش راندمان و جمع شدن پودر در گوشه ها و زوایا میگردد. ذرات پودر بوسیله جریان هوا بطرف قطعه هدایت و با کمک خاصیت جذب الکترو استاتیک بر روی قطعه می چسبند. در صورتی که حرکت ذرات بطرف قطعه بیش از حد سریع انجام گیرد. ذرات پودر با شدت به قطعه برخورد کرده و بدلیل انرژی زیاد هوا فرصت چسبیدن به قطعه را ندارند و بزمین می افتند. بطور کلی هر چه سرعت هوا کمتر باشد، راندمان چسبندگی بالاتر و ضایعات کمتر خواهد بود.

-          فاصله تفنگی (پیستوله) از قطعه

اگر فاصله پیستوله بیش از اندازه مجاز باشد، ذرات پودر از کنار قطعه بدلیل انرژی کم برروی سطح نچسبیده و بزمین می افتند. در عوض در صورتیکه فاصله خیلی کم باشد، بدلیل کاهش ولتاژ و افزایش آمپر در فواصل کوتاه رنگ پودر بیش از حد مجاز باردار میگردد و موجب فرار آن، پس زنی و یا پوست پرتقالی شدن سطح میشود. فاصه ایده آل برای رنگ آمیزی قطعات بطور تجربی برای پیستوله های دستی حدود 15 الی 20 سانتیمتر می باشد.

-          استفاده از نازل مناسب پاشش

پیستوله های پاشش رنگهای پودری را میتوان بوسیله انواع نازلهای گوناگون تجهیز نمود. نازلهای گوشه زن (تیغه ای) دارای عرض پاشش بیشتر و سرعت بالاتر انتقال ذرات پودر میباشند. این نوع نازلها عموما دارای ضایعات بیشتر و مناسب پاشش رنگهای سنگین مانند متالیک، چکشی، چرمی و منقوش استفاده میشوند. نازلهای گرد پاش (بشقابی) را میتوان بطور استاندارد در اکثر موارد بکار گرفت. این نوع نازلها در ابعاد و اندازه های گوناگون عرضه میگردند. پیشنهاد میشود تا نازلها را بسته به شکل و اندازه آنها امتحان نمود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

-          تاثیرات منفی رطوبت و گرما

گرما و رطوبت اثرات بسیار محسوسی در کیفیت لایه رنگ دارند. هرگونه تغییر این دو عامل مستقیما بر روی جریان پودر در پیستوله، راندمان تولید، عمر فیلترهای کابین و باردار شدن الکتریکی پودر اثر میگذراند.

گرمای زیاد باعث تغییر در خواص شیمیایی/ فیزیکی پودر گردیده و افزایش رطوبت باعث لخته شدن آن میگردد. از طرف دیگر هوای بسیار خشک نیز باعث کاهش محسوس قابلیت باردار شدن الکتریکی و پوشش دهی میشود.

لذا پیشنهاد میشود تا رطوبت نسیبی محیط حدود 50 الی 60 درجه و گرمای آن حدود 25 درجه سانتیگراد تنظیم گردد.

 

ارت (اتصال زمین)

یکی از موارد بسیار مهم در امر پاشش رنگ پودری از طریق الکترو استاتیک توجه به ارت نمودن صحیح قطعه می باشد. در صورت قطع بودن یا ضعیف بودن اتصال زمین شاهد افزایش مصرف، نچسبیدن پودر به روی سطح، ایجاد خطرات دیگری مانند پس زدن پودر- جرقه زدن و امثال آن میشود. مقدار مقاومت الکتریکی بین قطعه و چاه ارت باید همیشه کمتر از 1 مگا اهم (1 میلیون اهم) باشد.

-اندازه ذرات پودر و دانه بندی

دانه بندی ذرات پودر و اندازه آن مستقیما بر روی کیفیت لایه رنگ و حجم ضایعات اثر میگذارد.

دانه بندی خیلی نرم موجب حرکت ضعیف پودر در پیستوله و پمپ گردیده و موجب کاهش محسوس بار الکتریکی و افزایش گرد پودر، ضایعات و هزینه میگردد. از طرف دیگر دانه بندی درشت پودر موجب افزایش وزن، نچسبیدن رنگ برروی قطعه و ریختن آن به کف کابین و در ولتاژهای بالا موجب ایجاد چالش قفس فاراده میشود.

لذا باید توجه شود که دانه بندی ذرات پودر همیشه در محدوده استاندارد نه بیش از حد ریز و نه درشت باشد.

بطور کلی تمامی پودرهای ارزان قیمت بدلیل مشکلات فنی موجود در تولید آنها دارای دانه بندی های بزرگ و خارج استاندارد و وزن مخصوص بالا میباشند. این نوع پودرها دارای پوشش دهی بسیار پایین و ضایعات فراوان بوده و نهایتا با وجود قیمت پایین آنها در زمان خرید پس از محاسبه نهایی گرانتر از پودرهای استاندارد و کیفیت بالا تمام میشوند.

-          نسبت رنگ بازیافت به رنگ نو

مهمترین مزیت رنگهای پودری امکان بازیافت آن میباشد. در صورتی که میزان پرت رنگ پودری در فیلترها و برروی آویزها را ناچیز فرض کنیم حدود 95% رنگ بازیافت شده و مجددا وارد چرخه تولید می گردد. جهت دستیابی به مقدار رنگ بازیافت شده ابتدا می بایست مقدار راندمان انتقال مشخص گردد. بدیهی است که راندمان انتقال رنگ متناسب با روش اعمال رنگ و نگهداری تجیزات پاشش (پیستوله- نازل- شلنگ) و اتصال ارت دارد.

اتصال ارت ضعیف باعث کاهش چشمگیر راندمان انتقال میگردد.


برچسب ها:

محاسبه هزینه میزان پودر